16 maj 2015

Växtloppis deluxe

Snälla grannen bjöd med mig till den årliga växtloppisen i Önnarp hos Familjen Pierce som även varit med i trädgårdstoppen ( här kan man se avsnittet).

Kl 10.00 prick öppnas portarna - kl 9.45 ringlade kön sig utanför deras hem ,jag som trodde att jag var tidig ?!?

Där fanns massor av växter och rariteter, fick ialla fall tag på en sibirisk pion (30 kr), svavelpionen missade jag med 1/2 sekund.

Med i kassarna åkte även Miscanthus Dronning Ingrid, Diamant tuvrör, liljekonvaljer,fänrikshjärta burning heart, en blodtopp som visst ska bli skyhög, drakmynta, hosta praying hands och lite annat smått och gott.

Och sen en vandring i deras 5000 kvm stora trädgård - vilket paradis !! Tyvärr så var det hällregn så jag använde bara iphone-kameran. Och det var ju inte så uppvuxet än. Kan tänka mig så galet vackert där måste vara en vacker sommar dag.


 Snirkliga gånga överallt och så välskött och inte ett strå av ogräs eller mossa någonstans.



 Älskade dillpion !









 Är som sagt väldigt svag för pioner (och rosor).


 Största julros jag har sett i verkligheten.


 Rost konst lite här och var.








 Vill ha, ska ha en dill pion.





Mina fynd !


Snälla grannen A delade med sig av några julrosor som hon köpt för några år sedan på samma växtloppis. Rolig form på bladen.


Och till sist men inte minst rapsfältet som nästan växer in i  min trädgård och doftar ljuvligt !

2 kommentarer:

  1. Roligt med växtloppis och trevliga fynd gjorde du. Som gärdde på moset att få hälsa på i fin trädgård också. Lite ovanligt att priovatfamilj anordnar.
    Fortsatt trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Ja, ordet är väl bara - uuuunderbart! : )

    SvaraRadera